A legjobb kültéri parkoló árak! Foglalj most itt, a szabad parkolót oldalán, használd ki kedvezményes árainkat, rendkívüli tavaszi-nyári akció!
Regisztráció utazási iroda számára Bejelentkezés
info@szabadparkolo.hu 70 / 7019 333, 70 / 6221 212

Új generációs időjárásradarokkal biztonságosabb a repülés

Új generációs időjárásradarokkal biztonságosabb a repülés

A légiforgalmi irányításnak a közhiedelemmel ellentétben nem feladata a veszélyes időjárás elkerüléséhez szükséges útvonal megadása a repülőgépek számára. A veszélyes időjárási jelenségek, így például a nyári zivatarok elkerülése is a pilóták feladata.

A légiforgalmi irányítás elsődlegesen arról gondoskodik, hogy a légijárművek között mindenkor meglegyen a szabályos elkülönítés, ennek figyelembe vételével engedélyezik a pilóták által kért elkerülő manővereket. A kereskedelmi repülőgépek pilótáinak a veszélyes időjárás elkerüléséhez a repülőgépek fedélzeti időjárás felderítő radarjai adnak elsődleges információt. A cikkben a gyakorlati felhasználók, azaz pilóták szemszögéből mutatjuk be az időjárás okozta veszélyeket és a kereskedelmi repülőgépek fedélzeti időjárás-felderítő radarjainak használatát. Az időjárás felderítő radarok legfontosabb feladata valós idejű időjárás képet adni a pilóták számára a repülőgép előtti légtérről, mely alapján a személyzet dönthet az esetlegesen szükséges időjárás elkerülő manőverekről.

A pilótáknak folyamatosan figyelniük kell a radarképet, ez alapján kell meghozniuk a döntést arról, hogy szükséges e bármilyen időjárás elkerülő manőver, ami lehet laterális, vagy vertikális is az adott helyzetnek megfelelően. Természetesen az adott elkerülő manővert egyeztetni kell a légiforgalmi irányítással, a repülési magasság változtatáshoz mindig engedély szükséges, az oldalra való eltérést pedig az irányításnak mindig biztosítania kell.

Mik a veszélyek és a pilóták hogyan ismerhetik fel azokat?

A veszélyek, melyek egy repülőgépre a felhőkben leselkedhetnek, igen sokrétűek lehetnek. A zivatarfelhők hatalmas energiákat mozgósítanak; tíz kilométeres magasságban akár ököl nagyságú jégdarabokkal, hatalmas le- és feláramlásokkal, szélnyírással, jegesedéssel, és persze elektromos tevékenységgel - villámlással - lehetnek telítettek. Minél több nedvességet tartalmaz egy felhő, annál nagyobb mennyiségben veri vissza a radar által kisugárzott hullámokat. A radar a navigációs kijelzőre, az útvonalra vetíti a radarképet, különböző színeket használva, melyek a zöld, a sárga és a piros a nedvességtartalomnak megfelelően, emelkedő sorrendben. 

A turbulenciát a radarok lila színnel jelzik. A turbulencia a nedvesség részecskék egymáshoz viszonyított mozgásának érzékeléséből kerül kiszámításra, tehát a száraz légköri turbulenciát - CAT - a radarok nem érzékelik. A pilóták számára a legfontosabb annak a felmérése, hogy egy adott időjárási jelenség mennyire veszélyes, vagyis annak az eldöntése, hogy keresztül repülhetnek-e a repülőgép előtt található felhőn vagy felhőrendszeren.

A radarkép sokszor nem nyújt ehhez kellő segítséget, ugyanis előfordul, hogy majdnem ugyanúgy néz ki a radaron egy zivatarfelhő és egy esővel jócskán telített ártalmatlan felhő. Ilyenkor a pilóták egyéb támpontokat keresnek annak eldöntésére, hogy veszélyes lehet e átrepülni a felhőn; pl. a felhő formáját, magasságát, a környező felhőket, a hőmérsékletet, a szelet, éjszaka pedig az elektromos tevékenységet figyelik. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy minek kell egyáltalán keresztül repülni olyan felhőkön, melyek a legkisebb mértékben is kérdésesek lehetnek állapotukat illetően.

Instabil időjárásban, ahol a zivatarok is képződnek, vagy front formájában vonulnak, gyakran láncba rendeződnek a zivatarfelhők, így főleg kisebb magasságban - emelkedés vagy süllyedés idején - egyszerűen bezárul az "út" a repülőgép előtt, ilyenkor sokszor "át kell bújni a zivatarfelhők között", megtalálva a veszélymentes rést közöttük. Természetesen ez néha nem kivitelezhető, ilyenkor szélsőséges esetben bizony a "hátra arc" sem elképzelhetetlen.

A fedélzeti időjárás-felderítő radarok új generációja

A cikkben szereplő "teszt példány" a Honeywell RDR-4000 'IntuVue' digitális radar, mely a legújabb technológiát képviseli és egyelőre egyáltalán nem elterjedt, világviszonylatban is csak pár légitársaság rendelkezik vele, szoftvere még mindig fejlesztés alatt áll a gyakorlati tapasztalatok alapján. A hagyományos, analóg radarokkal ellentétben ennek antennája digitális rácsantenna, mely antennán egy mikroprocesszor kapcsolja ki és be a több ezernyi kis antenna rács elemet annak megfelelően, ahogy az irányított antenna karakterisztika követeli.

A radar felépít egy teljesen digitális légteret a földfelszíntől 60000 láb (!) magasságig, 320 tengeri mérföld (!) távolságig a repülőgép helyzetétől mérve. Ezt a virtuális időjárási képet eltárolja a memóriájában, majd folyamatosan frissíti. A beépített földfelszín terep adatbázissal összeveti a radarhullámok visszaverődését, így képes eltávolítani a földfelszíni visszatükröződést, ezáltal megbízható időjárási képet adni 320 tengeri mérföld távolságig, megduplázva ezzel az analóg radarok hatótávolságát. Utazó magasságon, ha az útvonalon található zivatarfelhő, vagy a felhőrendszer nagy laterális kiterjedésű, a pilóták megvizsgálják a vertikális elkerülés lehetőségét is, ami mindig felette való elrepülést jelent, a cella alatt elrepülni rendkívül veszélyes és tilos. 

A felette való elrepüléshez tudnunk kell a zivatarfelhő magasságát, melyet a radar bólintási szögének változtatásával és egyéb vizuális vonatkoztatási pontokhoz viszonyított becsléssel határozunk meg. A digitális radar ebből a szempontból is hatalmas segítséget ad a pilótáknak; csak azokat a felhőket jelzi a hagyományos radarképnek megfelelően, melyek a repülési magasságon vagy felette is találhatóak, a repülési magasság alatti felhőket pedig csak "sraffozottan" jeleníti meg, lásd a képen.

A radar képes manuális üzemmódban a légtér csak egy kiválasztott repülési szintjének - Flight Level - a radarképét megjeleníteni a földfelszíntől egészen FL600-ig (60000 láb), ezzel is nagy segítséget nyújtva a vertikális zivatar elkerülés megtervezéséhez. Természetesen sokszor találkozunk olyan zivatarfelhőkkel, melyek a repülőgép szolgálati csúcsmagasságánál, vagy a pillanatnyilag elérhető maximális magasságnál (mely a repülőgép súlyának függvényében változik) magasabbra nyúlnak. Ilyenkor csak a laterális elkerülés lehetősége adott.

A digitális radar azokra a felhőkre, melyekben elektromos tevékenység van, egy villám piktogramot rajzol, ez főleg a nappali órákban és messzebb lévő zivatarok esetében nagy segítség. A fedélzeti időjárás-felderítő radarok egy másik fontos funkciója a szélnyírás előrejelző (Predictive Windshear - PWS) képességük. Ez a funkció csak egy bizonyos magasság alatt - közvetlenül a felszállás előtt és után, valamint a leszállás előtt működik. A radar felszállás előtt szélnyírás felderítésbe kezd - még akkor is ha esetleg a pilóták elfelejtik bekapcsolni a felszálláshoz - a víz részecskék egymáshoz viszonyított mozgását figyeli, ez alapján jelzi előre az esetlegesen jelenlevő szélnyírást. Ha a felszálló vagy leszálló útvonalon szélnyírást érzékel, úgy hangos figyelmeztetéssel egy időben a navigációs kijelzőre is kirajzolja a szélnyírás pontos helyét.

Természetesen ha a szélnyírás - microburst, downburst - nedvesség részecskéket nem tartalmaz (ami igen ritkán fordul csak elő), úgy a radar nem tudja előrejelezni azt, hiszen nincs miről a radarhullámok visszaverődjenek. Minden időjárás felderítő radar rendelkezik földfelszín felderítő (MAP) üzemmóddal is, melyet általában partvonalak, hegygerincek, egyéb földfelszíni képződmények felderítéséhez használunk.

Példaként említhetem Innsbruck-ot, ahol a repülőteret hatalmas hegyek veszik körül, a leszállás a hegycsúcsok közé történő besüllyedéssel kezdődik, sokszor felhőben. Ilyenkor a biztonságos távolságot a hegyektől a radar MAP üzemmódja is biztosítja a beépített GPS alapú terep adatbázis - Terrain mode - mellett.

Forrás: www.airportal.hu

Vissza

Akciós reptéri parkoló árak

Kültéri parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

1 - 4 nap parkolás: 3.900 Ft,-

5 - 10 nap parkolás: 5.900 Ft,-

11 - 30 nap parkolás: 8.500 Ft,-

Kültéri fedett parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

Kültéri fedett parkolót foglalt ügyfeleinket változatlanul az Üllő, Pesti út 209-be várjuk 2018.05.30-ig, 2018.06.01-től pedig az új címünkön várunk mindenkit: 2220 Vecsés, Fő út 12.

1 nap parkolás   -     4.400 Ft.

2 nap parkolás   -     5.100 Ft.

3 nap parkolás   -     5.900 Ft.

4 nap parkolás   -     6.900 Ft.

5 nap parkolás   -     7.500 Ft.

6 nap parkolás   -     8.100 Ft.

7 nap parkolás   -     8.700 Ft.

8 nap parkolás   -     9.400 Ft.

9 nap parkolás   -     10.100 Ft.

10 nap parkolás  -   10.700 Ft.

11 nap parkolás  -   11.600 Ft.

12 nap parkolás  -   12.500 Ft.

13 nap parkolás  -   13.200 Ft.

14 nap parkolás  -   14.100 Ft.

15 nap parkolás  -   15.700 Ft.

16 nap parkolás  -   16.500 Ft.

17-30 nap parkolás  -   20.000 Ft.

30 nap parkolás felett kérje egyedi árajánlatunkat!

Fedett teremgarázs

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

Tisztelt Utasaink! A beltéri zárt teremgarázs telephely változás miatt átmenetileg 2018.07.01-től foglalható.

1 nap parkolás -    3.900 Ft,- 

2 nap parkolás -    5.900 Ft,- 

3 nap parkolás -    6.900 Ft,- 

4 nap parkolás -    7.800 Ft,- 

5 nap parkolás -    8.800 Ft,- 

6 nap parkolás -    9.900 Ft,- 

7 nap parkolás -   10.900 Ft,- 

8 nap parkolás -   11.900 Ft,- 

9 nap parkolás -   13.400 Ft,- 

10 nap parkolás - 13.900 Ft,- 

11 nap parkolás - 14.600 Ft,- 

12 nap parkolás - 15.200 Ft,- 

13 nap parkolás - 16.900 Ft,- 

14 nap parkolás - 17.900 Ft,- 

15 nap parkolás - 18.900 Ft,-

16 nap parkolás - 19.900 Ft,-

17-20 nap parkolás - 22.000 Ft,- 

21-25 nap parkolás - 24.000 Ft,- 

26-30 nap parkolás - 28.000 Ft,- 

30 nap parkolás felett kérje egyedi árajánlatunkat!

Figyelem

Áraink az ÁFA-t tartalmazzák. Minden megkezdett nap díjköteles, de cégünk a 24:00 óra után hazaérkező vendégeinknek 03:00-ig, a parkolóba érkezőknek pedig 22:00 órától nem számítja az adott napot.

Autó takarítás, mosás

1./ SZEMÉLYGÉPKOCSI – KICSI

Külső: 2.000 Ft

Belső: 2.000 Ft

Külső – Belső együtt: 4.000 Ft

2./ SZEMÉLYGÉPKOCSI – NAGY, KOMBI, EGYTERŰ, TEREPJÁRÓ

Külső: 2.500 Ft

Belső: 2.500 Ft

Külső – Belső együtt: 5.000 Ft

3./ MIKROBUSZ

Külső: 3.000 Ft

Belső: 3.000 Ft

Külső – Belső együtt: 6.000 Ft

Autóinkat környezetbarát és víztakarékos technológiával mossuk.