A légiforgalmi irányításnak a közhiedelemmel ellentétben nem feladata a veszélyes időjárás elkerüléséhez szükséges útvonal megadása a repülőgépek számára. A veszélyes időjárási jelenségek, így például a nyári zivatarok elkerülése is a pilóták feladata.
A légiforgalmi irányítás elsődlegesen arról gondoskodik, hogy a légijárművek között mindenkor meglegyen a szabályos elkülönítés, ennek figyelembe vételével engedélyezik a pilóták által kért elkerülő manővereket. A kereskedelmi repülőgépek pilótáinak a veszélyes időjárás elkerüléséhez a repülőgépek fedélzeti időjárás felderítő radarjai adnak elsődleges információt. A cikkben a gyakorlati felhasználók, azaz pilóták szemszögéből mutatjuk be az időjárás okozta veszélyeket és a kereskedelmi repülőgépek fedélzeti időjárás-felderítő radarjainak használatát. Az időjárás felderítő radarok legfontosabb feladata valós idejű időjárás képet adni a pilóták számára a repülőgép előtti légtérről, mely alapján a személyzet dönthet az esetlegesen szükséges időjárás elkerülő manőverekről.
A pilótáknak folyamatosan figyelniük kell a radarképet, ez alapján kell meghozniuk a döntést arról, hogy szükséges e bármilyen időjárás elkerülő manőver, ami lehet laterális, vagy vertikális is az adott helyzetnek megfelelően. Természetesen az adott elkerülő manővert egyeztetni kell a légiforgalmi irányítással, a repülési magasság változtatáshoz mindig engedély szükséges, az oldalra való eltérést pedig az irányításnak mindig biztosítania kell.
A veszélyek, melyek egy repülőgépre a felhőkben leselkedhetnek, igen sokrétűek lehetnek. A zivatarfelhők hatalmas energiákat mozgósítanak; tíz kilométeres magasságban akár ököl nagyságú jégdarabokkal, hatalmas le- és feláramlásokkal, szélnyírással, jegesedéssel, és persze elektromos tevékenységgel - villámlással - lehetnek telítettek. Minél több nedvességet tartalmaz egy felhő, annál nagyobb mennyiségben veri vissza a radar által kisugárzott hullámokat. A radar a navigációs kijelzőre, az útvonalra vetíti a radarképet, különböző színeket használva, melyek a zöld, a sárga és a piros a nedvességtartalomnak megfelelően, emelkedő sorrendben.
A turbulenciát a radarok lila színnel jelzik. A turbulencia a nedvesség részecskék egymáshoz viszonyított mozgásának érzékeléséből kerül kiszámításra, tehát a száraz légköri turbulenciát - CAT - a radarok nem érzékelik. A pilóták számára a legfontosabb annak a felmérése, hogy egy adott időjárási jelenség mennyire veszélyes, vagyis annak az eldöntése, hogy keresztül repülhetnek-e a repülőgép előtt található felhőn vagy felhőrendszeren.
A radarkép sokszor nem nyújt ehhez kellő segítséget, ugyanis előfordul, hogy majdnem ugyanúgy néz ki a radaron egy zivatarfelhő és egy esővel jócskán telített ártalmatlan felhő. Ilyenkor a pilóták egyéb támpontokat keresnek annak eldöntésére, hogy veszélyes lehet e átrepülni a felhőn; pl. a felhő formáját, magasságát, a környező felhőket, a hőmérsékletet, a szelet, éjszaka pedig az elektromos tevékenységet figyelik. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy minek kell egyáltalán keresztül repülni olyan felhőkön, melyek a legkisebb mértékben is kérdésesek lehetnek állapotukat illetően.
Instabil időjárásban, ahol a zivatarok is képződnek, vagy front formájában vonulnak, gyakran láncba rendeződnek a zivatarfelhők, így főleg kisebb magasságban - emelkedés vagy süllyedés idején - egyszerűen bezárul az "út" a repülőgép előtt, ilyenkor sokszor "át kell bújni a zivatarfelhők között", megtalálva a veszélymentes rést közöttük. Természetesen ez néha nem kivitelezhető, ilyenkor szélsőséges esetben bizony a "hátra arc" sem elképzelhetetlen.
A cikkben szereplő "teszt példány" a Honeywell RDR-4000 'IntuVue' digitális radar, mely a legújabb technológiát képviseli és egyelőre egyáltalán nem elterjedt, világviszonylatban is csak pár légitársaság rendelkezik vele, szoftvere még mindig fejlesztés alatt áll a gyakorlati tapasztalatok alapján. A hagyományos, analóg radarokkal ellentétben ennek antennája digitális rácsantenna, mely antennán egy mikroprocesszor kapcsolja ki és be a több ezernyi kis antenna rács elemet annak megfelelően, ahogy az irányított antenna karakterisztika követeli.
A radar felépít egy teljesen digitális légteret a földfelszíntől 60000 láb (!) magasságig, 320 tengeri mérföld (!) távolságig a repülőgép helyzetétől mérve. Ezt a virtuális időjárási képet eltárolja a memóriájában, majd folyamatosan frissíti. A beépített földfelszín terep adatbázissal összeveti a radarhullámok visszaverődését, így képes eltávolítani a földfelszíni visszatükröződést, ezáltal megbízható időjárási képet adni 320 tengeri mérföld távolságig, megduplázva ezzel az analóg radarok hatótávolságát. Utazó magasságon, ha az útvonalon található zivatarfelhő, vagy a felhőrendszer nagy laterális kiterjedésű, a pilóták megvizsgálják a vertikális elkerülés lehetőségét is, ami mindig felette való elrepülést jelent, a cella alatt elrepülni rendkívül veszélyes és tilos.
A felette való elrepüléshez tudnunk kell a zivatarfelhő magasságát, melyet a radar bólintási szögének változtatásával és egyéb vizuális vonatkoztatási pontokhoz viszonyított becsléssel határozunk meg. A digitális radar ebből a szempontból is hatalmas segítséget ad a pilótáknak; csak azokat a felhőket jelzi a hagyományos radarképnek megfelelően, melyek a repülési magasságon vagy felette is találhatóak, a repülési magasság alatti felhőket pedig csak "sraffozottan" jeleníti meg, lásd a képen.
A radar képes manuális üzemmódban a légtér csak egy kiválasztott repülési szintjének - Flight Level - a radarképét megjeleníteni a földfelszíntől egészen FL600-ig (60000 láb), ezzel is nagy segítséget nyújtva a vertikális zivatar elkerülés megtervezéséhez. Természetesen sokszor találkozunk olyan zivatarfelhőkkel, melyek a repülőgép szolgálati csúcsmagasságánál, vagy a pillanatnyilag elérhető maximális magasságnál (mely a repülőgép súlyának függvényében változik) magasabbra nyúlnak. Ilyenkor csak a laterális elkerülés lehetősége adott.
A digitális radar azokra a felhőkre, melyekben elektromos tevékenység van, egy villám piktogramot rajzol, ez főleg a nappali órákban és messzebb lévő zivatarok esetében nagy segítség. A fedélzeti időjárás-felderítő radarok egy másik fontos funkciója a szélnyírás előrejelző (Predictive Windshear - PWS) képességük. Ez a funkció csak egy bizonyos magasság alatt - közvetlenül a felszállás előtt és után, valamint a leszállás előtt működik. A radar felszállás előtt szélnyírás felderítésbe kezd - még akkor is ha esetleg a pilóták elfelejtik bekapcsolni a felszálláshoz - a víz részecskék egymáshoz viszonyított mozgását figyeli, ez alapján jelzi előre az esetlegesen jelenlevő szélnyírást. Ha a felszálló vagy leszálló útvonalon szélnyírást érzékel, úgy hangos figyelmeztetéssel egy időben a navigációs kijelzőre is kirajzolja a szélnyírás pontos helyét.
Természetesen ha a szélnyírás - microburst, downburst - nedvesség részecskéket nem tartalmaz (ami igen ritkán fordul csak elő), úgy a radar nem tudja előrejelezni azt, hiszen nincs miről a radarhullámok visszaverődjenek. Minden időjárás felderítő radar rendelkezik földfelszín felderítő (MAP) üzemmóddal is, melyet általában partvonalak, hegygerincek, egyéb földfelszíni képződmények felderítéséhez használunk.
Példaként említhetem Innsbruck-ot, ahol a repülőteret hatalmas hegyek veszik körül, a leszállás a hegycsúcsok közé történő besüllyedéssel kezdődik, sokszor felhőben. Ilyenkor a biztonságos távolságot a hegyektől a radar MAP üzemmódja is biztosítja a beépített GPS alapú terep adatbázis - Terrain mode - mellett.
Forrás: www.airportal.hu
VisszaIngyenes transzfer.
Nincs belépési díj a repülőtérre!
1 nap parkolás - 7.900 Ft.
2 nap parkolás - 8.800 Ft.
3 nap parkolás - 9.700 Ft.
4 nap parkolás - 10.600 Ft.
5 nap parkolás - 11.500 Ft.
6 nap parkolás - 12.400 Ft.
7 nap parkolás - 13.300 Ft.
8 nap parkolás - 14.600 Ft.
9 nap parkolás - 15.100 Ft.
10 nap parkolás - 15.600 Ft.
11 nap parkolás - 16.100 Ft.
12 nap parkolás - 16.600 Ft.
13 nap parkolás - 17.100 Ft.
14 nap parkolás - 17.600 Ft.
15 nap parkolás - 18.500 Ft.
16-20 nap parkolás - 20.500 Ft.
21-25 nap parkolás - 23.500 Ft.
26-30 nap parkolás - 26.000 Ft.
30 nap parkolás felett kérje egyedi árajánlatunkat!
Ingyenes transzfer.
Nincs belépési díj a repülőtérre!
1 nap parkolás - 12.300 Ft.
2 nap parkolás - 13.200 Ft.
3 nap parkolás - 14.400 Ft.
4 nap parkolás - 15.100 Ft.
5 nap parkolás - 16.300 Ft.
6 nap parkolás - 17.300 Ft.
7 nap parkolás - 18.400 Ft.
8 nap parkolás - 19.800 Ft.
9 nap parkolás - 20.800 Ft.
10 nap parkolás - 22.100 Ft.
11 nap parkolás - 23.300 Ft.
12 nap parkolás - 24.100 Ft.
13 nap parkolás - 25.100 Ft.
14 nap parkolás - 25.700 Ft.
15 nap parkolás - 26.900 Ft.
16-20 nap parkolás - 28.600 Ft.
21-25 nap parkolás - 30.100 Ft.
26-30 nap parkolás - 32.200 Ft.
30 nap parkolás felett kérje egyedi árajánlatunkat!
Ingyenes transzfer.
Nincs belépési díj a repülőtérre!
1 nap parkolás - 13.800 Ft,-
2 nap parkolás - 14.400 Ft,-
3 nap parkolás - 16.300 Ft,-
4 nap parkolás - 17.100 Ft,-
5 nap parkolás - 18.400 Ft,-
6 nap parkolás - 20.800 Ft,-
7 nap parkolás - 21.600 Ft,-
8 nap parkolás - 22.800 Ft,-
9 nap parkolás - 24.600 Ft,-
10 nap parkolás - 25.800 Ft,-
11 nap parkolás - 26.700 Ft,-
12 nap parkolás - 27.200 Ft,-
13 nap parkolás - 28.100 Ft,-
14 nap parkolás - 29.800 Ft,-
15 nap parkolás - 31.800 Ft,-
16-20 nap parkolás - 34.100 Ft,-
21-25 nap parkolás - 37.400 Ft,-
26-30 nap parkolás - 39.600 Ft,-
30 nap parkolás felett kérje egyedi árajánlatunkat!
Áraink az ÁFA-t tartalmazzák. Minden megkezdett nap díjköteles, de cégünk a 24:00 óra után hazaérkező vendégeinknek 03:00-ig, a parkolóba érkezőknek pedig 22:00 órától nem számítja az adott napot.
Autóját az időjárás függvényében takarítjuk, visszaérkezése előtti nap vagy aznap. Lehetőség szerint a takarítás után garázsba állítjuk.
1./ Személyautó
Külső: 4.500 Ft
Belső: 4.500 Ft
Külső – Belső: 9.000 Ft
2./ Egyterű, SUV, kisbusz
Külső: 5.000 Ft
Belső: 5.000 Ft
Külső – Belső együtt: 10.000 Ft
3./ Prémium autótakarítás
A következőket tartalmazza a mosás és takarításon kívül:
- Autó Klímarendszerének, szellőzőinek és teljes utasterének a szagsemlegesítése, fertőtlenítése ózongenerátorral
- Szilikonos gumiápolás